Hur vi mediterar

Grunden för meditationspraktik

Av D.M. Ming Bao, fritt efter D.M. Lok To 

När du nu sitter här, upprätt, med rak rygg och nacke, med händerna samlade i ditt knä och med ögonlocken sänkta, försök då att aktivt titta rakt in i dina ögonlock. Detta motverkar dagdrömmeri. När du andas in, långsamt, djup och stilla, tänk då orden Qi-Qi. När du sedan andas ut, långsamt, djup och stilla, tänk då orden Wu och Qi. Upprepa detta tio gånger och börja sedan om, samtidigt som du noterar hur buken spänns ut när du andas in och hur den dras ihop när du andas ut.

Lyssna:

Ursprungligt är ens eget sinne och ens egen-natur rent, och det finns ingenting att acceptera och ingenting att förkasta; det finns varken tillvaro eller icke-tillvaro; det finns bara klar förståelse utan bindningar och utan vistelse. Den som vill förstå det icke-fasthållande, icke-vistande sinnet kan finna det genom meditation, eftersom det är endast då som sinnet inte tänker på rätt eller fel, på gott eller ont eller på sig självt eller andra.

Om detta verkar obegripligt, tänk på följande: 

-Det förflutna är redan borta; när du inte tänker på det är tanken på det förflutna också borta. Då, finns det inget förflutet och heller ingen tanke på det förflutna. 

-Vidare, framtiden har ännu inte kommit. Om du inte längtar efter den eller söker efter den, så upphör även tanken på framtiden. Då, finns det varken någon framtid eller tanke på någon framtid. 

-Slutligen, det nuvarande är redan närvarande. Utan att gripa efter det eller hålla fast i det och utan att finns någon tanke på det, försvinner tanken på det nuvarande, och det finns inget nuvarande eller tanke på det nuvarande. Sinnet som inte håller fast vid någonting som helst är känt som det Sanna Sinnet eller den Ursprungliga Naturen.

Det icke-fasthållande sinnet är känt som Buddhans sinne, befrielsens sinne, det är Upplysningens sinne och det är sinnet av icke-födelse, icke uppkomst av någonting som helst. Så, om du verkligen vill att djup meditation skall infinna sig, sitt ordentligt upprätt och sänk dina ögonlock. Rensa därefter ditt sinne, lägg ner allt och tänk varken på gott eller ont.  Observera bara dina tankar när de uppstår. När du söker efter platsen för deras uppkomst, upptäcker du att de bara helt plötsligt uppstår och lika plötsligt upphör och att denna process fortsätter och fortsätter. Ha tålamod och fortsätt med att observera dem och du kommer, i sinom tid, att veta att tankarna är helt utan egennatur; du kommer då, genom det, även att känna den ursprungliga tomheten. Försök inte att följa tankarna, att spåra dem på något vis eller att ha någon som helst avsikt att bli av med dem, och, med tiden, medvetenhet kommer att manifesteras när ditt Sinne belyser en tanke. Då kommer det plötsligt att finnas en stillhet vilken blir till sådanhet - tathata.  När en ny tanke så småningom uppstår kan du observera den på samma vis.

Gör detta åtminstone en gång om dagen, sittande från trettio minuter upp till en timme. Efter hand som din koncentration fördjupas, saktar dina tankar ner och minskar i antal och din belysningskraft, dvs uppmärksamhet, ökar tills du slutligen upptäcker att inte en enda tanke uppstår längre. Då finns det bara stillhet och tomhet, för då är sinnet rent och klart. Detta är din egennatur manifesterad direkt genom visdom (Prajñā).

Prajñā betyder visdom och motsatsen till Prajñā är okunnighet. Okunnighet betraktas som en sjukdom vilken kan botas med visdom. Prajñā belyser den förvirring som är okunnighet. Med fortsatt exponering för Prajñā tunnas okunnigheten ut bit för bit tills det uppstår ett återvändande till egennaturen, eller till det rena sinnet. 

Dualiteten hos subjekt och objekt finns inte längre. Detta tillstånd är också känt som icke-tanke eller Sådanhet (tathata) och refereras även till som det ofattbara, det kan inte förstås med intellektet utan bara upplevas. När sinnet är belyst och en tanke, hur vardaglig den än må vara, uppstår, upplöses den omedelbart. Fortsätt att praktisera på detta vis dagligen och du kommer att lägga märke till hur din egennatur stadigt blir renare och klarare. Då kommer det inte längre att finnas något behov av att observera, inte heller kommer det att finnas någon anledning att observera. Sannerligen, det kommer inte att finnas något behov att något slag. Man inser att sinne är icke-sinne, att icke-sinne är rent sinne och att rent sinne är det sanna sinnet. I det läget kommer ljudet av diskussion och tankens roll att ha upphört. Det kan inte uttryckas i ord, ändå är det lika enkelt som att dricka vatten och veta om det är varmt eller kallt. Det kallas plötslig upplysning.

Må detta hjälpa alla att generera Bodhi Sinne och att aldrig falla tillbaka.

 

Grunden för meditationspraktik

 

Varför meditera? 

När du är fångad i den känslomässiga stormen av begär, ilska och förvirring, kan du finna dig själv underkastad några verkligt reella fysiska åkommor; och när du är sjuk kan världen framstå som en mycket obekväm plats. Med detta dock inte sagt att alla våra sjukdomar beror på extrema känslor. Exponering för ämnen du är allergisk mot kan förändra allting för dig. Det kan orsaka våldsamma humörsvängningar, depression, hallucinationer och alla sorters psykiska effekter, inkluderande faktiska hudskador. Oavsett orsaken så är sjukdom ofta åtföljt av en uppsjö störande känslor. Program som har skapats för att använda avslappningsmetoder och meditation i terapeutiskt syfte har visat sig vara effektiva för att tygla både de fysiska effekterna och de känslomässiga vilka åtföljer dem. Ändå, hur välgörande de än må vara så tar sådana metoder en bara en bit på vägen.

I den Buddhistiska traditionen används meditation för att avtända källorna till alla bekymmer – illusionen om själv och andra. I Chán (eller Zen), är siktet inställt på att övervinna tanke och förorening. När man har klarat det, när tankarna inte längre oroar, blir sinnets verkliga substans uppenbar. Utan tankar och utan illusionen om själv och andra har begär, hat och ilska ingen plats att uppstå på; och energin som var uppbunden av dessa illusioner blir tillgänglig, förseende en med en allmän förbättring av hälsan. Det är därför meditation kallas för Den Grundläggande Praktiken.

De psykofysiologiska effekterna av meditation

Den Ryske fysiologen Ivan Pavlov (1849 – 1936), underströk den roll som cerebrum spelar i fysiologin. Vid en första titt, kan detta verka vara bara en bekräftelse av fakta, eftersom den delen av hjärnan vanligtvis betraktas som mest till för tänkandet. Men egentligen tar den aktiv del i produktionen av många hormoner, både direkt och indirekt. Varje aspekt av en person är interrelaterad, och detta är varför och hur tankar och känslor kan ha så långt gående effekter. Detta är, emellertid, också varför meditation och lugnande tankar kan vara så stabiliserande och så hälsosamma. Man kan med säkerhet då anta att det mesta som bidrar till god funktionalitet även bidrar till god hälsa.

Användbara tips för bättre praktik och bättre hälsa.

Efterhand som du gör framsteg i din praktik förväntas du att sitta orörlig längre och längre perioder i taget. Det är då som några väldigt viktiga fysiska begränsningar kan få dig att göra vissa förändringar i hur du sitter. Skulle du välja att ignorera dessa, tänkande att det bara finns ett rätt sätt att praktisera på, kan du orsaka onödig smärta och distraktion för dig själv (vilket innebär att du inte kan koncentrera dig); och du kan också exponera dig för oreparerbar psykisk skada.

Det är inte ovanligt för människor som har åkt på retreater att återvända med skadade smärtande knän för att de har haft en viss hållning trots smärtan och ha välkomnat en behaglig bedövning, bara för att de har mer besvär än de kan åtgärda. Som det står i Kalama Sūtra: ”Gör ingenting bara för att du har instruerats att göra så, utan prova det och se hur det fungerar för dig”. Var alltid vaksam mot vad som inte känns helt rätt och se vad man kan göra åt det. Det finns många, många metoder som kan provas. Det finns ingen anledning att underkasta sig smärta eller regelrätt handikapp, särskilt om inget gott kan komma ur det.

Relationen mellan Sinne och meditation

Metaforen om spegeln, vilken det ofta refereras till i Chán, är väldigt passande här för att peka ut de mest välgörande aspekterna av meditation så som den praktiseras i denna tradition. Spegel-sinnet svarar in alls, och det är genom denna brist på agitation som alla ting klart förstås. Detta är hur sinnet sägs vara när det inte finns något fasthållande. Sinnet, för att vara som en spegel måste vara passivt, frånkopplat, ointresserat och stilla. Det är stund för vila, återhämtning och av att lära sig vara otyngt mitt i vad som brukar vara betungande. När det inte finns något som oroar sinnet, precis som när det inte finns några krusningar på ytan av en sjö, speglas alla ting klart utan att lämna några spår. Det finns inga avsikter, och det finngs inget som skall göras eller inte göras. Det finns inget som är beroende av vad du gör eller inte gör. Meditationen utvecklas naturligt efterhand som sinnets lugn ökar. 

Koncentration

Om du får solens strålar att sammansmälta med ett förstoringsglas, och fokuserar den resulterande punkten av ljus på pappersark så kan du enkelt bränna ett hål i det. På samma sätt är du, när du koncentrerar dina tankar, förstärkt på många vis. En lekmannna-Buddhist, Yang Jen San, fann en gång en kopia av Śurangama Sūtra i en gammal bokhandel. Han blev överlycklig. Det var precis vad han hade letat efter. Han satte sig ner och läste och läste, helt uppslukad, oberörd av sin omgivning, tills någon kallade på honom. Plötsligt upptäckte han att det hade blivit mörkt och om han ville fortsätta behövde han ljuset från en lampa. Förunderliga saker måste ske under djup koncentration, för han hade läst i mörker! En mycker brömd författare under Sung-dynastin, Su Dong Pu, återgav en likande upplevelse i vilken han var så djupt försjunken i målandet av en bild att han inte längre var medveten om vare sig sin person eller något annat. Det är som om när helhjärtad koncentration skapas, måste hela världen stiga åt sidan. 

Efterhand som din koncentration ökar, saktar din andhämtning ner och blir subtil; områden med rester av spänningar slappnar av, kanske efter att ha funnits där under lång tid, och det finns ingen ansträngning. En känsla av välbehag och lätthet uppstår. Förlängd avslappnad koncentration av detta slag blir lätt till meditation. Utvecklande sig naturligt, om det tillåts fortsätta, förstärker det ens hälsa och vitalitet, efterhand som svikna förväntningar och deras fysiska motsvarigheter ger rum åt helande. De hälsoförstärkande fördelarna med meditation är numera dokumenterade och många läkare inkluderar det i sina program för deras patienters återhämtande.

Den genomsnittlige personens sinne befinner sig i kaos. Han eller hon är produkten av djupt rotade mönster av tankar.

Föregående
Föregående

En fördjupning i Mahayana med fokus på Huáyán och Yogaçara med Chán som praktikplattform

Nästa
Nästa

Buddhans Insikt