Tro I Sinnet
Tro i Sinnet/Xīnxīnming Jīng
Den stora vägen är ej svår för den som inte väljer mer
Så utan hat och kärlek blir allt ljust och klart
Och gör man minsta särskiljning
Ställs jord och himmel mot var-ann
Men önskar du att sanning se
Ge upp var åsikt för och mot
Att avsky och att föredra detta sinnets sjukdom är
När Vägens mening ej förståtts så upprörs Sinnets djupa ro
En väg perfekt som ändlös rymd där intet saknas intet finns i överflöd
Dess sådanhet kan icke ses när vi väljer för och mot
Lev ej i bundenhet av yttre ting och ej i känslor utav tomheten
I tingens enhet klar och lugn felsyn upphör sedan snart
Att sträva efter stillhet utan rörelse då sådan stillhet är en rörelse
Att hålla fast vid särskiljning det är att aldrig känna enheten
Förstår du inte enheten blir förlusten dubbelt stor
Förneka tingens verklighet det är att sakna deras verklighet
Att hålla fast vid tingens tomhet är att sakna deras verklighet
Ju mer du tal-ar om och tänker på ju längre bort är sanningen
Så sluta tala sluta tänka du kan färdas vart du vill
Att till källan gå tillbaka är att finna sanningen
Men tro på namn och form det är att källan förbise
Vakna upp det innebär gå bortom tomhet och vision
Den tomma världens skiftningar ger okunskap en verklighet
Sök inte efter sanningen håll bara upp med åsikter
Bli inte kvar i dualism men undvik sånt med noggrann-het
Finns så mycket som ett spår av rätt och fel,
Det här det där, blir sinnet fast i vilsenhet
All delning kommer ifrån enheten kläng inte fast vid enhet ens
När sinnet riktigt ostört är kan tingen ej besvära mer
Utan be-svär ej tiotusen ting och sinnet upp-rörs inte mer
När tankarnas objekt dör ut dör även tankarnas subjekt
Objekt objekt för ett subjekt subjekt subjekt för ett objekt
Det ena ger det andra båda vilar de i tomheten
De särskiljs ej i tomheten och båda är i tiotusen ting
När grovt och fint till slut blir ett du tänker inte för och mot
Den stora Vägen god och lugn är inte lätt ej heller svår
Begränsat sinne hindrar dig ju mer du skyndar desto längre tid det tar
För den som håller fast kan ej få nog och vilse snart han går
Låt tingen vara på sitt sätt essensen varken kommer eller går
Hörsamma tings natur och fritt och ostört Vägen gå
Med bundna tankar sanningen den ej kan ses
Och bördan blir då tung av olust och besvär
Så varför följa en av två
Om du vill följa enhets väg acceptera Sinnet som det är
Ty att acceptera helt och fullt är samma som sann Upplysning
Den vise strävar ej mot mål men dåren fjättrar fast sig själv
Én Dharma blott det finns och icke flera
Dåren klänger fast vid ting
I sinnen skapas illusion
En motsats visst ju detta är
Okunnighet ger ro och oro och en upplyst varken eller har
All motsats kommer från okunnighet
Likt drömmar dåraktigt att fånga dem
Förlust och vinst samt rätt och fel ta avstånd från allt sånt för gott
Om ögat aldrig sover mer försvinner drömmar av sig självt
Om Sinnet det blir absolut bevaras tingens sådanhet
Förstås mysteriet av Sådanhet så vittrar alla yttre band
När alla tingen jämlikt ses till ursprunget vi återvänt
Glöm bort tingens existens och gå bortom liknelser
Stanna ingen rörelse rör dig ingen vila alls
När dessa motsatser dör ut då upphör även enheten
På detta passar ingen lag för ett i enlighet med Vägen samlat Sinne
Avtar självisk strävan helt
Tvivel och förvirring dör och tillit präglar våra liv
Inget klänger fast vid oss vi håller ej vid något fast
Allt lyser tomt och klart utan hjälp av Sinnets kraft
Här är tanke känsla intet värt
I denna värld av Sådanhet finns själv och andra inte mer
För att komma dit du vet du måste inse ‘så är dét’
I detta finnes icke två inget åtskilt inget kvar
I tio riktningar de vise har vaknat upp till sanningen
Och sanningen ej töjas kan i tid och rum ej någonstans
Ett ögonblick tio tusen år
Tomhet här och tomhet där
Om vi ser den eller ej i tio riktningar den är
Oändligt smått blir lika stort ty yttre regler gäller ej
Oändligt stora ting blir små och gränser suddas sedan ut
Det som är är samma som det inte är
Det som inte är är samma som det är
Där detta tillstånd inte är dröj inte kvar på sådan plats
Ett i allt och allt i ett så kan nu detta helt förstås
Din oro saknar innebörd
Där tro och Sinne ej är två och tro och Sinne är ej två
Här orden saknar innebörd, här finns ej nu, ej sen, ej då.