Att Buga Sig

Syftet med ceremonier och ritualer är ett enda: att utrota arrogans. 

Arrogans varande ett otrevligt uttryck för egot och dess självrättfärdigande.

Att tro på ett ”jag”, ett ego, är källan till Saṃsāra. 

Men att betrakta alla framsteg som luft skapar ojämförbara meriter!

 

Att buga sig för Buddhor och Bodhisattvor är att erkänna tillvaron i dess oerhörda mångfald.

Att buga sig för Buddhor och Bodhisattvor är att buga sig för allt som existerar i dess oerhörda mångfald.

Att buga sig för Buddhor och Bodhisattvor är att lära känna sig själv, att acceptera sig själv, såsom man verkligen är.

Att buga sig för Buddhor och Bodhisattvor är att se att Sinne är större än ”jag”. ”Mind over matter”.

 

Att recitera texterna med läpparna skapar bara ett uttal.

Förstår man deras mening har man en Bodhisattvas sinnelag.

Läran är klar och enkel, sūtrorna innehåller inga tveksamma stycken.

Sinnet kan dock vara oklart och innehålla tveksamheter.

 

Ett klart Sinne är Buddha. 

Att inte låta en enda passerande tanke uppstå är Sinne.

Att inte låta nästa tanke tvingas bort är Buddha.

Att erkänna alla slags fenomen är Sinne.

Att vara fri från alla former är Buddha, dvs att förstå fenomenens overklighet.

 

I texten läser vi: ”De som strävar att förstå alla Buddhor i den trefaldiga världen, bör veta att i sinnet alena finns universums natur. Allt som existerar är sinnets produkt.”

Så, allt som verkar existera är skapat i sinnet, av sinnet.

Allt annat är Buddha, dvs att vara fri från alla uppfattningar om form. 

Att förstå detta är att förstå alla Buddhor.

När en persons Sinne inte innehåller några tankar och är naturligt tomt, stilla och fritt från falska åsikter, detta är det största av allt och uppstår när du inte är förvirrad av det yttre och det inre, när du är fri från motsatser, dualiteter och resonemang. Om du är förvirrad av det yttre så sitter du fast i uppfattningen om former. Om du är förvirrad av det inre så sitter du fast i tomhet. Att vara fri från former mitt ibland former och att vara fri från tomhet mitt i det tomma, detta är när du inte är förvirrad av det yttre eller det inre.

Om du förstår denna undervisning kommer ditt sinne att utvecklas på ett ögonblick. Att utveckla förståelsen av begreppet Buddha. Att praktisera som en Buddha är att vara en Buddha.

Valet är ditt: du kan fortsätta att resonera och ifrågasätta världen och tycka att du vet bäst. Eller så kan du släppa allt sådant och förvandlas till en Buddha…

Föregående
Föregående

Att Dö

Nästa
Nästa

Brahma Vihara