Detta Enda Sinne

Yogaçara eller Mind Only-doktrinen lär oss att världen är en skapelse av sinnet. ”Allt som existerar är Sinnets produkt”, läser vi i texten.

”Buddhadharmans trehundra tusen portar till förståelse återgår alla till detta enda Sinne.” 

Källan till de oräkneliga sublima praktikformerna är detta enda Sinne. Alla föreskrifter och klosterregler, Chán meditation, Dharmaportar av kunskap, visdom och alla slag av mirakulösa manifestationer är dina naturliga ägodelar och inte separata från ditt enda Sinne. 

Varje slag av besvär och karmiskt resultat är grundläggande tomt och utan verklig existens.  Alla orsaker och resultat är inget annat än illusioner. Det finns inga tre världar som skall överges. Det finns ingen Bodhi som kan uppnås. Den ursprungliga naturen av vad som är mänskligt och icke-mänskligt skiljer sig inte åt. 

Den Stora Vägen är oändlig och tom på föreställningar, utan en enda tanke. Om du har uppnått denna Dharma där ingenting saknas, vad finns det då för skillnad mellan dig och Buddhan? 

När det inte finns en enda undervisning kvar, då återstår för dig att vila i din egen natur; utan behov av att oroa dig för ditt uppförande; inget behov av att praktisera renande stränghet och askes; utan bara att leva ett liv utan begär; med ett sinne utan ilska, utan bekymmer; helt avslappnat och utan svårigheter; handlande efter din egen vilja; utan att behöva delta i några goda eller dåliga aktiviteter; bara gående, vilande, sittande och liggande ner; med att vad som än möter dina ögon varande inget annat än den grundläggande källan; och alltsammans är inget annat än Buddhans sublima funktion; välsignat och bekymmerslöst. Detta kallas ”Buddha”. Du är Buddha!

”Att förstå är att inte förstå. Tvivel är icke-tvivel.”

Det Rena Varandet, detta enda Sinne, är ett varande utan hinder, vi kallar det för ”Ovillkorad rymd”. Alltså Sådanheten, Tathātā – allting så som det bara är – fritt från kognitiva och bindande svårigheter.

Föregående
Föregående

Buddhanaturen

Nästa
Nästa

Att Dö