Chánna

Ur ”Den Kompletta Samlingen av Chán’s källor

Efter Guīfēng Zōngmì

 

”…Vi säger att Chán-na betyder ’Praktik i Sinnet’.  

…Chán’s källa är den sanna upplysta naturen hos alla varelser, vilken även kallas Buddha-naturen, Bhutatathātā, eller Sinnes-grund. 

Upplysning kallas visdom - Prajñā. 

Praktik kallas meditation. Chán är förenandet av dessa två termer.”

Naturen är Chán’s grundläggande källa. De gamle kallade det för Praktiken av Princip. 

Denna grundläggande källa är Chán’s princip. 

När man glömmer sina passioner och möter denna princip, då är det Chán-praktik…

Det finns en Chán-kropp som aldrig är separat från sann natur. 

Ändå blir levande varelser förvirrade och upptagna med världen. 

- Detta kallas för Distraktion. 

 

När världen lämnas bakom en och man förenas med sanningen, så kallas det Chán-meditation…

Denna sanna natur är inte bara källan till Chán-porten. 

Den är också källan till de tiotusen tingen i världen. Därför kallas den också för Dharma-natur. 

Den är också källan till levande varelsers förvirring och upplysning, och kallas därför (i Śūraṅgama Sūtra) för Tathāgata’s Lagerhus-Medvetande. (Ālāya-vijñāna)

Den är också källan till de tiotusen praktikformerna för en Bodhisattva, och är således känd som ”sinnes-grunden”. 

I Brāhma-Näts-Sūtra sägs det, ”Det är den grundläggande källan för alla Buddhor; det är grunden för Vägen hos en praktiserande Bodhisattva; och det är källan för alla Buddhor och varelser. 

Men, dessa tiotusen praktik-former sträcker sig inte bortom de sex parāmitas”… 

Vidare, ”Praktik av Chán-meditation är ytterst sublimt och mystiskt och skapar en orubblig visdom i utövarens natur. 

Alla de sublima funktionerna, de tiotusen övningarna och de tiotusen dygderna, vilka alla leder till ett genomträngande andligt ljus, kommer fram ur Chán-meditation.”

Av denna anledning måste alla personer i de tre farkosterna som önskar att följa den heliga vägen praktisera Chán. 

Utan detta finns det ingen ingångs-port…

 

Chán-skolor som har idéer om ytlig eller djup, olika stadier av praktik o.s.v. eller som påstår att de har någon mystisk strategi i sin praktik… praktiserar kättersk Chán….  

Om någon tror på karma och praktiserar med uppfattningen om gott och ont, då är det Chán för ordinära människor. 

Att praktisera för den delvisa sanningen om egen-upplysning är vägen av Hināyāna Chán. 

Att praktisera för upplysning av en själv och alla varelser är vägen av Mahāyāna Chán. 

Om du omedelbart inser att ditt sinne i grunden är helt rent, att det från begynnelsen inte finns några orenheter, och att du är fullt utrustad med orubblig visdom, då vet du att detta sinne är Buddha-sinne, utan några skillnader.”

Föregående
Föregående

Ur “Blodströms-predikan”

Nästa
Nästa

Hur Undersöka Cháns Mening?